Tantárgy neve: Mérnöki tervezőrendszerek |
Tantárgy Neptun kódja: Nappali: GESGT056M Levelező: GESGT056ML Tárgyfelelős intézet: SZM - Szerszámgépészeti és Mechatronikai Intézet |
Tantárgyelem: A_V1 | |
Tárgyfelelős: Dr. Hegedűs György - egyetemi docens | |
Közreműködő oktató(k): Kiss Dániel, tanársegéd Tóth Dániel, tanársegéd | |
Javasolt félév: 1 | Előfeltétel: |
Óraszám/hét: Előadás (nappali): 2 Előadás (levelező): 8 | Számonkérés módja: gyakorlati jegy |
Kreditpont: 3 | Munkarend: Nappali+Levelező |
Tantárgy feladata és célja: A tervezőmérnöki gyakorlatban alkalmazott integrált mérnöki tervező rendszerek gyakorlati használatának megismerése és gyakorlása. Tudás: Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait. Képesség: Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni. Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására. Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett. Attitűd: Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait. Autonomia és felelősség: Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel. Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel. | |
Tárgy tematikus leírása: Ismerkedés a programmal, új dokumentum megnyitása, dokumentumok mentése, funkcionális jellemzők. A termékfa (part navigator) bemutatása, az összeállítás kezelő (assembly navigator). Megjelenítési módok, nézetek beállítása parancsikonokkal. Az alkatrész modellezés alapjai, a vázlatkészítő (sketcher) modul, A sketch eszköztár, tárgyraszterek. Kényszerek, kényszerek megadása, beállítása. Egyszerű profilok készítése, műveletek profilokkal. Főbb eszköztárak bemutatása, Formaadó alaksajátosságok (Form Feature). Műveletek alaksajátosságokkal (Feature Operation). Alkatrészek modellezése, T-elem modellezése. Tárcsa modellezése, Kúpos tárcsa modellezése. Anya modellezése, Ék modellezése, Pofa modellezése. Összeállítási modellezés alapjai, összeállítási dokumentum létrehozása, eszköztárak bemutatása, összeállítási kényszerek, összeállítási eszköztár bemutatása. A tokmány alkatrészmodellek összeszerelése. Összeállítások ellenőrzése, CAD Adatbázisok, a kötőelemek beillesztése. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali): Az aláírás feltétele az előadások 60%-ának és a gyakorlatok 70%-ának látogatása, 1db féléves beadandó feladat eléséges szintű beadása. A feladat értékelése: ötfokozatú skálán. Ponthatárok: 0 - 50% elégtelen 51 - 65% elégséges 66 - 77% közepes 78 - 89% jó 90 - 100% jeles | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező): Az aláírás feltétele az előadások 60%-ának és a gyakorlatok 70%-ának látogatása, 1db féléves beadandó feladat eléséges szintű beadása. A feladat értékelése: ötfokozatú skálán. Ponthatárok: 0 - 50% elégtelen 51 - 65% elégséges 66 - 77% közepes 78 - 89% jó 90 - 100% jeles | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali): A Gyakorlati jegy: A féléves beadandó feladatra kapott érdemjegy. | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező): A Gyakorlati jegy: A féléves beadandó feladatra kapott érdemjegy. | |
Kötelező irodalom: 1.Takács, Gy., Demeter P. : Négypofás tokmány modellezése UGS NX 11 CAD software-vel, elektronikus oktatási segédlet, 2018. | |
Ajánlott irodalom: 1. Takács, Gy. - Szabóné Makó, I: Gyártóeszközök számítógépes tervezése (Unigraphix/NX integrált mérnöki tervezőrendszer használata), elektronikus oktatási segédlet, 2005 |