Tantárgy neve: Mechatronikai laboratóriumok I. |
Tantárgy Neptun kódja: Nappali: GEMRB011-B Tárgyfelelős intézet: SZM - Szerszámgépészeti és Mechatronikai Intézet |
Tantárgyelem: S | |
Tárgyfelelős: Lénárt József - mesteroktató | |
Közreműködő oktató(k): Lénárt József, tanársegéd Dr. Rónai László, egyetemi adjunktus | |
Javasolt félév: 7 | Előfeltétel:GEMRB004-B |
Óraszám/hét: Előadás (nappali): 2 Gyakorlat (nappali): 2 | Számonkérés módja: gyakorlati jegy |
Kreditpont: 4 | Munkarend: Nappali |
Tantárgy feladata és célja: A mechatronikai laboratóriumi eszközök és berendezések készség szintű alkalmazásának begyakorlása méréseken keresztül. Tudás: Ismeri a mechatronikai, elektromechanikai, informatikai, mozgásszabályozási rendszereket, szenzorokat és aktuátorokat, valamint azok szerkezeti egységeit, alapvető működésüket mind gépészeti, mind elektrotechnikai, mind irányítástechnikai megközelítésből. Ismeri a számítógépes irányítás, mérésadatgyűjtés, beágyazott rendszerek, optikai érzékelés, képfeldolgozás eszközeit, részegységeit, alapvető tervezési és programozási módszereit. Ismeri a gépészetben és az elektronikában használatos alapvető mérési eljárásokat, azok eszközeit, műszereit, mérőberendezéseit. Képesség: Alkalmazza a mechatronikai rendszerek üzemeltetéséhez kapcsolódó műszaki előírásokat, az intelligens gépek, mechatronikai berendezések beállításának, üzemeltetésének elveit gépészeti, elektrotechnikai, irányítástechnikai megközelítésből egyaránt, és átlátja azok gazdaságossági összefüggéseit. Képes meghibásodások diagnosztizálására, a megfelelő hibaelhárítási eljárás kiválasztására mind gépészeti, mind elektrotechnikai, mind irányítástechnikai megközelítésből. Gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez megfelelő kitartással és monotóniatűréssel rendelkezik. Attitűd: Törekszik arra, hogy önképzése a mechatronikai, ezen belül kiemelten az alkalmazott gépészeti, villamos és informatikai részterületeken és munkavégzéséhez kapcsolódó egyéb szakterületeken folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen. Törekszik a szakterületén alkalmazott legjobb gyakorlatok, új szakmai ismeretek, módszerek megismerésére. Autonomia és felelősség: Bekapcsolódik a munkájához kapcsolódó kutatási és fejlesztési projektekbe. A projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit. | |
Tárgy tematikus leírása: A mikrovezérlők fogalma. Mikroprocesszor részei, mikrovezérlő felépítése jellemzői, felhasználási területei, gyártók, főbb paraméterek. Oszcillátorok, regiszterek, memóriák ismertetése. Neumann és Harvard architektúrák bemutatása. Összetett- és csökkentett utasításkészletek. A/D átalakítás folyamata és típusai. Programozási alapok C++ nyelven. Mikrovezérlőknél alkalmazott kommunikációs szabványok. Megszakítások az Arduino platformon. IC tokozás főbb típusai. Alap mechatronikai feladatok megoldása Arduino platform segítségével. Bipoláris tranzisztorok ismertetése, felhasználása mikorvezérlős feladatoknál. Nyomógombok, relék prellmentesítésének hardveres- és szoftveres megoldásai. FPGA működésének rövid ismertetése. Szintillesztés megoldási lehetőségei mikrokontrollereknél. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali): 1 irásbeli zárthelyi dolgozat legalább 50%-os szintű teljesítése, és 1 programozási feladat beadása. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező): _ | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali): A gyakorlati jegy értékelése az írásbeli dolgozat alapján: jeles (85-100%), jó (73-84%), közepes (61-72%), elégséges (50-60%). | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező): _ | |
Kötelező irodalom: 1. Gárdus Z.: Digitális rendszerek szimulációja, Bíbor Kiadó, 2009 • Lambert M.: Szenzorok-elmélet, Budapest, ISBN 978-963-87401-1-3, 2009 | |
Ajánlott irodalom: 1. Brian W. E.: Arduino programozási kézikönyv, (Cseh R. fordította), Budapest, 2011 |