Nyomtatás

Miskolci Egyetem - Gépészmérnöki és Informatikai Kar

TANTÁRGYI TEMATIKA

Játék fejlesztés I.; BSc (Nappali)

Tantárgy neve:
Játék fejlesztés I.
Tantárgy Neptun kódja:
Nappali: GEIIT120-B
Tárgyfelelős intézet:
INF - Informatikai Intézet
Tantárgyelem: A_V2
Tárgyfelelős: Dr. Nehéz Károly - egyetemi docens
Közreműködő oktató(k):
Javasolt félév: 5 Előfeltétel:-
Óraszám/hét:
Előadás (nappali): 2
Gyakorlat (nappali): 2
Számonkérés módja: kollokvium
Kreditpont: 5Munkarend: Nappali
Tantárgy feladata és célja:

tárgy elsődleges célja a számítógépes játék készítés technológiai alapjainak és különböző
megközelítésének részletes bemutatása. A hallgatók megismerkedhetnek a grafikus és
játékmotorok szerepeivel, fontosságával, valamint azzal, hogy hogyan kapcsolódnak a játékokhoz. A
kurzus sikeres elvégzése során a résztvevők képesek lesznek egyszerű grafikus motorok készítésére.


Tudás: Alapvető ismeretekkel rendelkezik a rendszertervezés alapjai és a projektmenedzsment módszertanok területén.
Képesség: Képes az informatikai szakterület tudásanyagát alkalmazni meglévő rendszertervek értelmezése és szoftverfejlesztési módszertanok és technológiák alkalmazása során, különös tekintettel a projekt munkában történő szoftverfejlesztésre, dokumentálásra, tesztelésre, kódminőség ellenőrzésre, validálásra.
Attitűd: Vállalja és hitelesen képviseli informatikai szakterülete szakmai alapelveit. Reflektív módon tekint saját szakmai kompetenciáira és tevékenységére.
Autonomia és felelősség: Felelősséget vállal szakmai tevékenységéért. Felelősséggel vállalja részfeladatok megoldását komplex szoftverfejlesztési feladatok megoldásában.
Tárgy tematikus leírása:

A játékmotorok részletes architekturális felépítése, általános modellje. Fontosabb tervezési
kérdések bemutatása mind a motor, mind pedig a játékok szempontjából. Potenciális alrendszerek,
komponensek, azok feladatainak bemutatása, hatékony eseménykezelés. A hardver és a szoftver
kapcsolata, a fejlesztési platformok és a platformfüggetlenség kérdése. ismertebb segédkönyvtárak
áttekintése a grafika központú alkalmazások készítéséhez (Pl. SDL, GLFW, SMFL, GLEW, GLEE, JOGL
stb). Modern vizualizáció OpenGL 3.0+ segítségével. Mátrixok kezelése GLM függvénykönyvtár
felhasználásával. Hatékony vertex attribútum tárolási modellek áttekintése (VBO, VAO), A GLSL
nyelv gyakorlati ismertetése, alapok elsajátítása. A számítógépes játékokhoz kapcsolódó részeltes
vizualizációs és egyéb alapvető kérdések tisztázása és bemutatása; A játékokhoz szükséges
alapstrukturák tervezése és megvalósítása: pl. Textúra menedzsment, framerate független két
dimenziós animáció megvalósítása, a játékobjektum mint magasabb, absztakt tervezési fogalom,
framerate független mozgások hatékony implementációja, az eltelt idő fogalma, frame limitáció,
ütközések kezelésének általános bemutatása, főbb típusok és algoritmusok ismertetése. Bitkép
alapú betűkészle és egyéb megoldások (Pl. Freetype 2). Népszerű Tile Map technikák bemutatása.

Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali):
A hallgatók csoportosan elvégezhető féléves feladatot kapnak. Tipikusan valamilyen technológia
demó, effekt, keretrendszer implementálását. Az aláírás megszerzésének függvénye e feladat
megfelelő minőségű elkészítése, melyet az oktató(k) értékelnek."
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező):
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali):
A vizsgára aláírás birtokában lehet menni. A kollokvium zárthelyi ponthatárai: 0-36p: 1; 37-45: 2; 46- 54: 3; 55-63: 4; 64-72: 5. Szóbeli javítás lehetséges.
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező):
Kötelező irodalom:

1. Jonathan S. Harbour: Advanced 2D Game Development, Cengage Learning PTR; 1 edition (June 9,
2008)
2. Charles Kelly: Programming 2D Games, A K Peters/CRC Press (June 21, 2012)

Ajánlott irodalom:

3. Mike McShaffry,David Graham: Game Coding Complete, Fourth Edition, Cengage Learning PTR; 4
edition (March 5, 2012)
4. Jason Gregory: Game Engine Architecture, Second Edition, K Peters/CRC Press; 2 edition (August
15, 2014)