Tantárgy neve: Módszeres géptervezés |
Tantárgy Neptun kódja: Nappali: GESGT048M Levelező: GESGT048ML Tárgyfelelős intézet: SZM - Szerszámgépészeti és Mechatronikai Intézet |
Tantárgyelem: S | |
Tárgyfelelős: Dr. Hegedűs György - egyetemi docens | |
Közreműködő oktató(k): Dr. Hegedűs György, egyetmi docens | |
Javasolt félév: 2 | Előfeltétel: |
Óraszám/hét: Előadás (nappali): 2 Gyakorlat (nappali): 1 Előadás (levelező): 16 | Számonkérés módja: gyakorlati jegy |
Kreditpont: 3 | Munkarend: Nappali+Levelező |
Tantárgy feladata és célja: A tervezőmérnöki gyakorlatban alkalmazott különféle tervezési módszerek és azok elméleti hátterének megismerése CAD/CAM specializáción hallgatók számára. Tudás: Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait. Képesség: Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni. Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására. Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett. Attitűd: Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait. Autonomia és felelősség: Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel. Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel. | |
Tárgy tematikus leírása: A tervezőmérnök küldetése, tizedes szabály. Különféle tervezési szemléletek és mérnökiskolák. Különféle tervezési szemléletek szintézise. Az intuitív tervezés és az intuíciót ösztönző technikák. Kognítív tervezés vázlata. A diszkurzív tervezés fogalma és vázlatai. Tervezési katalógusok alkalmazása a tervezésben. A funkcióanalízis alapjai. Funkcióstruktúrák. Megoldásváltozatok előállításának módszerei, tudásfa és tudásmátrix. A kombinatorikus tervezés a koncepcionális tervezés során. A kombinatorikus robbanás fogalma és kezelése. A tervezés gyorsításának módszerei, mintatervek, gyártmánysorozat-tervek, építőszekrény rendszerek. Megoldás-változatok szelektálása, hibakritika, értékvizsgálatok, a műszaki értékelemzés alapjai. Gyártás-, szerelés-, újrahasznosítás-, gazdaságosság, karbantartás szempontjainak kielégítése a tervezés során. DF(x) technikák és alkalmazásuk. A CAD fejlődése és a tervezési folyamatokra gyakorolt hatása. Az RPT fogalma és jelentősége a tervezési folyamatokban, 3DP gyorsprototípus eljárás és berendezés. SLS gyorsprototípus eljárás és berendezés, LOM gyorsprototípus eljárás és berendezés. SLA gyorsprototípus eljárás és berendezés, FDM gyorsprototípus eljárás és berendezés. A Reverse engineering fogalma és gyakorlati alkalmazási területe. Gépek biztonságos tervezése, szabványok, jogszabályok. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali): 1db zárthelyi 1db féléves feladat Aláírás feltétele az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel. Aki a gyakorlati órák több mint 30%-án nem vesz rész, végleges aláírásmegtagadást kap. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező): 1db zárthelyi 1db féléves feladat Aláírás feltétele az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel. Aki a gyakorlati órák több mint 30%-án nem vesz rész, végleges aláírásmegtagadást kap. | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali): Feladat 1-5. skálán értékelve. Zárthelyi: 0-60%: elégtelen; <60-70%: elégséges; <70-80%: közepes; <80-90%: jó; <90-100%: jeles. A gyakorlati jegy meghatározása a leadott feladat és a zárthelyi dolgozat alapján történik 1-5. skálán értékelve. | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező): Feladat 1-5. skálán értékelve. Zárthelyi: 0-60%: elégtelen; <60-70%: elégséges; <70-80%: közepes; <80-90%: jó; <90-100%: jeles. A gyakorlati jegy meghatározása a leadott feladat és a zárthelyi dolgozat alapján történik 1-5. skálán értékelve. | |
Kötelező irodalom: 1. Takács, Gy., Zsiga, Z., Makó, I., Hegedűs, Gy.: Gyártóeszközök módszeres tervezése (elektronikus oktatási segédlet) http://miskolc.infotec.hu/data/miskolc/lm_data/lm_1228/flipbook1_1314689219/index_blue.html 2. M. Hzirz, W. Dietrich, A. Gfrerrer and J. Lang: Integrated Computer-Aided Design in Automotive Development, Berlin: Springer-Verlag, 2013, ISBN 978-3-642-11939-2 3. Karlheintz Roth: Tervezés katalógussal, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1989, ISBN 963-107-246-0 | |
Ajánlott irodalom: 1. N. Cross, Engineering Design Methods - Strategies for Product Design (Third Edition), London: John Wiley 2005, ISB 978-0-47187-250-4. 2. G. Pahl, W. Beitz, J. Feldhusen and Karl-Heinrich Grote, Engineering Design - A Systematic Approach, London: Springer-Verlag 2007, ISBN 978-1-84628-318 |