Tantárgy neve: Számítógépi grafika |
Tantárgy Neptun kódja: Nappali: GEAGT131-B Tárgyfelelős intézet: MAT - Matematikai Intézet |
Tantárgyelem: A | |
Tárgyfelelős: Dr. Juhász Imre - professzor emeritus | |
Közreműködő oktató(k): Piller Imre, egyetemi tanársegéd | |
Javasolt félév: 4 | Előfeltétel:GEMAN153-B és GEIAL313-B |
Óraszám/hét: Előadás (nappali): 2 Gyakorlat (nappali): 2 | Számonkérés módja: kollokvium |
Kreditpont: 5 | Munkarend: Nappali |
Tantárgy feladata és célja: A tantárgy célja a 3D-s számítógépi grafika elméleti alapjainak megismerése, valamint ezen ismeretek alkalmazása. Az alkalmazás az OpenGL grafikus rendszer felhasználásával írt programon keresztül valósul meg. Tudás: Rendelkezik az informatikai szakterület megfelelő szakspecifikus eszközeinek ismeretével az eszközök kiválasztásához és a feladatok elvégzéséhez, különösen - specializációjának megfelelően - az alábbi területeken: számítógépes grafika, szakértői rendszerek, multimédia alkalmazások, numerikus számítási rendszerek, térinformatika, információbiztonság, adatbázis kezelő rendszerek. Képesség: Képes az informatikai szakterület tudásanyagát alkalmazni algoritmusok tervezésére, elemzésére és implementálására a legfontosabb programozási paradigmák figyelembe vételével. Attitűd: Nyitott a képesítésével, szakterületével kapcsolatos szakmai, technológiai fejlődés és innováció megismerésére és befogadására. Autonomia és felelősség: Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre. | |
Tárgy tematikus leírása: Grafikus hardverek, képelemek létrehozása raszteres megjelenítőn, képelemek vágása. Homogén koordináták, síkbeli és térbeli koordináta- és ponttranszformációk mátrixa, a vektorműveletek geometriai jelentése és alkalmazásai. A tér leképezése a síkra: axonometria, párhuzamos és centrális vetítés. Modellek szemléltetése: láthatósági algoritmusok, szín, megvilágítási modellek, árnyalás, testek optikai kölcsönhatása, felületi érdesség, textúra. Grafikai szabványok. Az OpenGL grafikus rendszer: a megjelenítési transzformációs lánc, geometriai és raszteres objektumok rajzolása, színek, megvilágítás, display-lista, speciális optikai hatások, pufferek. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali): 1db programozási feladat. Az aláírás feltétele:Az elkészített program működőképes, a kitűzött célt megvalósítja és a hallgató ismertetni tudja megoldását. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező): | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali): A hallgató a félévközi munkájára osztályzatot kap. Ez az osztályzat 1/3 súllyal beszámít a vizsgajegybe. A vizsgára kapott osztályzat a vizsgán nyújtott írásbeli teljesítmény alapján kerül megállapításra: 0 - 49% : 1 50 - 64% : 2 65 - 79% : 3 80 - 89% : 4 90 - 100% : 5 | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező): | |
Kötelező irodalom: 1. Juhász I.: OpenGL, elektronikus jegyzet, http://193.6.8.43/segedlet/dokumentumok/OpenGL/OpenGL.php | |
Ajánlott irodalom: 1. Szirmay-Kalos László: Számítógépes grafika, ComputerBooks, Budapest, 1999. |