Tantárgy neve: Alternatív hajtások |
Tantárgy Neptun kódja: Nappali: GEGET711-B Tárgyfelelős intézet: GET - Gép- és Terméktervezési Intézet |
Tantárgyelem: S_V1 | |
Tárgyfelelős: Dr. Bihari János - egyetemi docens | |
Közreműködő oktató(k): Tantárgyi dosszié: www.uni-miskolc.hu/gepelemek/tantargyaink/711b_alternativ_hajtasok/geget711b-tantargyi-dosszie.pdf | |
Javasolt félév: 6 | Előfeltétel:- |
Óraszám/hét: Előadás (nappali): 2 Gyakorlat (nappali): 2 | Számonkérés módja: gyakorlati jegy |
Kreditpont: 4 | Munkarend: Nappali |
Tantárgy feladata és célja: A tantárgy olyan múltbéli és modern, járművek hajtására szolgáló rendszerekkel foglalkozik, amelyek nem tartalmaznak szénhidrogén-alapú üzemanyagokkal működő belsőégésű motorokat. Tudás: Átfogóan ismeri a műszaki szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait. Ismeri a járművek és mobil gépek szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Ismeri a járművek és mobil gépek szakterület fogalomrendszerét, problémamegoldási módszereit. Képesség: Képes a műszaki szakterület ismeretrendszerét alkotó diszciplinák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre. Alkalmazni tudja a járművek és mobil gépek, valamint rendszereik üzemeltetéséhez és alapszintű tervezéséhez kapcsolódó számítási, modellezési elveket, módszereket, és műszaki előírásokat. Képes értelmezni és jellemezni a járművek és mobil gépek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését, az alkalmazott rendszerelemek kialakítását és kapcsolatát. Attitűd: Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz. Felelősséggel vallja és képviseli a mérnöki szakma értékrendjét, nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket. Nyitott a járművek és mobil gépek szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére. Törekszik arra, hogy hogy önképzése a járműmérnöki szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen. Autonomia és felelősség: Váratlan döntési helyzetekben is önálló, szakmailag megalapozott döntéseket hoz. Feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét. | |
Tárgy tematikus leírása: Lendkerekes járműhajtások, alkalmazhatósági korlátok. Elektromos járműhajtások, akkumulátoros elektromos hajtások, energiavisszanyerő-rendszerek. Ember-elektromos hibridhajtások, elektromos kerékpárok, elektromos triciklik. Pneumatikus hajtások, sűrített levegővel működő ultrakönnyű járművek tervezési kérdései. Elektromos hajtású ultrakönnyű járművek tervezési kérdései. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali): 1 előadás a félév folyamán, egyéni felkészülés alapján, 1 tervezési feladat. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező): | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali): Az aláírás megszerzéséhez szükséges feladat és előadás minősége határozza meg a gyakorlati jegyet. A minősítés ötfokozatú skálán történik, amelybe az előadás 40 %-ban, a feladat 60 %-ban számít bele. Az előadásra kapott jegyet az előadás kidolgozási minősége határozza meg, azaz az ábra- és szöveganyag kidolgozása, az előadás felépítése, valamint az, hogy az előadás mennyre képes bemutatni az elvégzett munkát. Így a kevésbé gyakorlaott előadó hallgatók nem kerülnek hátrányányba. | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező): | |
Kötelező irodalom: 1. K.Reiff: Konventioneller Antriebsstrang und Hybridantriebe: mit Brennstoffzellen und alternativen Kraftstoffen, Vieweg+Teubner Verlag, 2010, ISBN 973-3-8348-1303-9 | |
Ajánlott irodalom: 1. Zinner György: Gépjárművek erőátviteli berendezései, Tankönyvmester kiadó, 2005 |